Refernet-Hungary Facebook

    Szakképzési rendszer Lengyelországban

     

     

     

    A szakoktatás és -képzés a következő három irányítási szinttel rendelkezik: nemzeti szint (minisztériumok), regionális szint (iskolai tanfelügyelők, főként a pedagógiai felügyelet terén) és megyei szint (az iskolák irányítása). A középfokú szakképzésre vonatkozó politikáért a Nemzeti Oktatási Minisztérium a felelős, amelyet meghatározott szakmákért felelős más minisztériumok támogatnak. A felsőfokú szakképzés a Tudományos és Felsőoktatási Minisztérium hatáskörébe tartozik. A szakképzésben szükségesnek bizonyuló változtatásokkal kapcsolatban a szociális partnerek adnak tanácsot a politikai döntéshozóknak.

    A lengyel oktatási rendszer 2017 szeptembere óta jelentős átalakításon megy keresztül, amely a 2022–23-as tanévben fejeződik majd be. A reform fő elemei a következők: a jelenlegi hatéves alapfokú oktatás átalakítása nyolcévessé, amely két négyéves programra tagolódik (alapfok és alsó középfok); az alsó középfokú iskola (gimnazjum) fokozatos megszüntetése, valamint a felső középfokú általános iskola meghosszabbítása (három helyett négy év) és a technikai felső középfokú iskola meghosszabbítása (négy helyett öt év); egy kétszintű „ágazati szakiskola” bevezetése.

    A szakképzésre felső középfokú és posztszekunder szinten kerül sor, főként iskolai jelleggel. A felső középfokú programok általános tanulmányokat és szakképzést egyaránt magukban foglalnak. A tanulók a következő programok keretében szerezhetnek szakképesítést:

    • hároméves ágazati programok (szkoły branżowe I stopnia, ISCED 353). A végzettek általános tanulmányi programokba iratkozhatnak be, amelyek hidat képeznek a szakképzés és a felsőoktatás között. E programok végzettjei számára a reform keretében új kétéves programokat kívánnak bevezetni, amelyek 2020/21-től kezdődően hozzáférést fognak biztosítani a felsőoktatáshoz; 
    • ötéves felső középfokú technikai programok (technika, ISCED 354). A végzettek felső középfokú végzettséget igazoló bizonyítványt is szerezhetnek (matura), amely hozzáférést biztosít a felsőoktatáshoz;
    • hároméves speciális munkahelyi képzési programok (szkoły specjalne przysposabiające do pracy, ISCED 243) sajátos nevelési igényű (SNI) tanulók számára, amelynek végén a tanulók a munkahelyi képzést igazoló bizonyítványt kapnak;munkára felkészítő órák, amelyek 15 éves kortól már alsó középfokú szinten, az alapfokú iskolákban elérhetők az SNI-tanulók számára (oddziały przysposabiające do pracy, ISCED 243)

    Nem felsőfokú posztszekunder szinten egy és két és fél év közötti időtartamú, iskolai jellegű programok keretében lehet szakképesítést szerezni (szkoły policealne, ISCED 453).

    E programok szigorúan szakmai jellegűek, és nem foglalnak magukban általános tanulmányokat. A beiratkozáshoz alsó vagy felső középfokú végzettség szükséges.

    A munkaalapú tanulás részaránya minimum 50%. A munkaalapú tanulásra iskolai műhelyekben, továbbképzési központokban, gyakorlati képzési központokban, valamint négy és tizenkét hét közötti időtartamú vállalati képzés keretében kerül sor, a szakmától függően. Az utóbbi a felső középfokú és posztszekunder szakképzésben részt vevő tanulók számára kötelező.

    A gyakorlati képzést az adott szakmában működő munkaadó is szervezheti, munkaszerződés alapján.

    Felnőttoktatás és szakmai továbbképzés

    A felnőttoktatás és a szakmai továbbképzés a továbbképzési központokban, a gyakorlati képzési központokban, továbbképzési és szakmai fejlesztő központokban és az szakmai alapképzést is nyújtó iskolákban érhető el.

    Ezek a következőket kínálják:

    1.     a valamely adott szakmára vonatkozó képesítéshez tartozó tanterveken alapuló szakképzési tanfolyamok; ezek lehetővé teszik a tanulók számára, hogy letegyék az állami szakmai vizsgát, és szakképesítést igazoló bizonyítványt szerezzenek;

    2.     az alapvető szakképzési tanterven alapuló, szakmai készségekre irányuló tanfolyamok, amely egy képesítéshez szükséges tanulási eredményeket vagy az összes szakmához szükséges közös tanulási eredményeket foglal magában;

    3.     az általános képzési tanterven alapuló, legalább 30 órás, általános készségekre megszerzésére irányuló tanfolyamok;

    4.     fiatal munkavállalóknak szóló tanfolyamok a kézműves szektorban.

    A felnőttek, köztük a munkanélküliek a képzési vállalatok és más, iskolarendszeren kívüli oktatási intézmények által biztosított tanfolyamok keretében is részt vehetnek szakképzésben. Az ilyen tanfolyamok tantervén alapuló képesítések 2016 óta felvehetők a nemzeti képesítési keretrendszerbe.

     

    Legfrissebb hírek

    • Magyar aranyérmes bútorasztalos a WorldSkills 2019 versenyen

      Magyar fiatal lett a világ legjobb bútorasztalosa a Kazanyban rendezett WorldSkills verseny döntőjén. Simon Krisztián aranyérme mellett további tizenegy Kiválósági Érmet szereztek a magyar szakképzésben tanuló diákok. A magyar csapat minden második tagja éremmel tért haza Oroszországból. A 2019. augusztus 22-27. között megrendezett 45. WorldSkills versenyen 22 szakmában 24 versenyző képviselte Magyarországot. A szakképzés olimpiájaként számon tartott eseményen Simon Krisztián bútorasztalos aranyérmet szerzett. A Veszprémi Szakképzési Centrum frissen végzett diákja már állt a dobogó legfelső fokán a tavaly szeptemberben, Budapesten megrendezett EuroSkills-en. A világdöntőre, ahogy a korábbi versenyekre is, Fekete Zoltán, a Budapesti Komplex Szakképzési Centrum tanára készítette fel a versenyzőt.

      Forrás: a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal honlapja

      További információ a következő linken olvasható: Világelső a magyar asztalos szakképzés

       
    • Cedefop Fotópályázat 2019 – „Mondd el a történeted!”

       

       

      Az Európai Unió és a Cedefop (Európai Szakképzés-fejlesztési Központ) negyedik alkalommal hirdeti meg fotópályázatát a szakképzésben tanuló diákok számára. A sikeres pályázónak olyan élményalapú pályamunkát kell benyújtania, mely kapcsolódik a szakképzés világához.

      A pályázat során a résztvevőknek egy 4-5 fotóból álló fényképes történetet kell készíteniük, melyet egy rövid, legfeljebb 100 szóból álló leírással kell kiegészíteni, bemutatva a munkájuk mögött álló koncepciójukat. A pályázat során kizárólag a szakképzésben vagy felnőttképzésben tanuló diákok, hallgatók által indított csapatok jelentkezését várják.

      A 2018. évi rendkívül sikeres pályázati felhívásra 18 ország több mint 100 csapata nevezett.

       
    • „Szakma Sztár Fesztivál”: elődöntő az Audi Hungariánál

      Az AUDI HUNGARIA Zrt. Projekt- és Tréningközpontja adott otthont a „Szakma Sztár Fesztivál” elődöntőjének az autóipari szakmákban. A versenyre az ország 43 szakképző iskolájából érkeztek tanulók, akik nyolc autóipari szakmában tapasztalt zsűri előtt mérték össze tudásukat. Az Audi Hungaria és partneriskolái duális képzésének hat tanulója indult a megmérettetésen. 

      • 67 szakmunkástanuló 8 autóipari szakmában mérte össze tudását az Audi Hungaria Projekt- és Tréningközpontjában

      • Dr. Knáb Erzsébet, a vállalat személyügyért és szervezetért felelős igazgatósági tagja: „Duális szakképzésünkben a legmodernebb technológiákat megismerve sajátítják el a tanulók az autóipari szakmákat.”

       

    H-1089 Kálvária tér 7
    Budapest, Magyarország

    Telefon: (+36 1) 477-5600

    Email:  gomorineoj@nive.hu

    © 2016 ReferNet Magyarország
    Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in C:\inetpub\wwwroot\nive\site\refernet\modules\mod_menu\helper.php on line 97