Refernet-Hungary Facebook

    Európa társadalmi szerkezetének megerősítése

     

     

    A szociális jogok európai pillérének 20 alapelve az uniós és nemzeti szintű foglalkoztatási és szociális politikákat hivatott vezérelni, elősegítve a méltányosabb munkaerőpiacok és társadalmak létrejöttét

    A tavalyi szociális csúcstalálkozón az Európai Parlament, a Tanács és a Bizottság kihirdette a szociális jogok európai pillérét. „Fordulóponthoz érkeztünk Európa történetében” – mutatott rá Jean-Claude Juncker, a Bizottság elnöke, hangsúlyozva, hogy „Uniónk alapjában véve mindig is szociális projekt volt.” A pillér célja a szociális dimenzió megerősítése. Az Unió fennállásának 60. évfordulóján a tagállamok és az uniós intézmények vezetői kinyilvánították a „szociális Európa” iránti elkötelezettségüket. Miközben a gazdaság ismét sínen van, az Európa társadalmi szerkezetén a válság miatt keletkezett vagy a válság által elmélyített hegek gyógyulása hosszabb időt fog igénybe venni. További kihívásokat jelentenek a globális értékláncok, az ipar 4.0, a digitalizáció, valamint a közösségi foglalkoztatás. A pillér 20 alapelve az uniós és nemzeti szintű foglalkoztatási és szociális politikákat hivatott vezérelni, elősegítve a méltányosabb munkaerőpiacok és társadalmak létrejöttét.

    MI A PILLÉR HOZZÁADOTT ÉRTÉKE?

    A pillér szakít a szakpolitikai felosztásokkal. A fenntartható gazdasági fejlődéshez erős társadalmi szerkezetre van szükség. A készségekbe való beruházás és a munkaerőpiaci részvétel megkönnyítése mellett ez megköveteli a tisztességes élet- és munkakörülményeket, az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférést, valamint a szociális védelmet. A pillér rámutat arra, hogy a gazdasági, foglalkoztatási, oktatási és képzési, valamint szociális politika területei egymásba fonódnak: ez érvként szolgál a holisztikus megközelítésekre. A pillér az iránymutatás eszköze, amelyet egy sor statisztikai mutató támaszt alá, többek között az oktatásra, a foglalkoztatásra és a szegénységre vonatkozóan. Ez a szociális eredménytábla mérceként szolgál, és irányt mutat azokhoz a reformokhoz, amelyek célja a különbségek csökkentése és a társadalmi hatások javítása szerte az Unióban. Adatai immár alátámasztják a tagállamok gazdasági teljesítményéről szóló éves európai bizottsági jelentéseket és a javítandó területekre vonatkozó ajánlásokat.

    MIKÉNT TELJESÜLHETNEK A PILLÉR ÍGÉRETEI?

    A Bizottság és a Tanács kezdeményezései, valamint az uniós források révén történő támogatások nem elegendőek. Valamennyi partnernek cselekednie kell. Amint arra Juncker elnök rámutatott: „A pillér – és vele együtt Európa szociális dimenziójának egésze – pontosan annyira lesz erős, amennyire mi ezt lehetővé tesszük. Közös felelősség ez, amely nemzeti, regionális és helyi szintről indul ki, és amelyben kulcsszerepet játszanak a szociális partnerek és a civil társadalom”.

    MIKÉNT KAPCSOLÓDIK EZ A SZAKKÉPZÉSHEZ?

    A Római Szerződésekben a szakoktatás és -képzés szociálpolitikai kérdés volt. Mára a készségek a pillér egyik fő vezérfonalát jelentik, mivel folyamatosan ki kell őket igazítanunk. A pillér rögzíti a színvonalas és inkluzív oktatáshoz, képzéshez és egész életen át tartó tanuláshoz való egyenlő jogokat. Mindenki számára lehetővé kell tenni, hogy megszerezze és fenntartsa azokat a készségeket, amelyekkel részt vehet a társadalomban és kezelni tudja a munkaerőpiaci átmeneteket. A polgároknak joguk és lehetőségük kell, hogy legyen arra, hogy felmérjék és értékeljék kompetenciáikat, (újból) hozzáférjenek az oktatáshoz és a képzéshez, valamint személyre szabott iránymutatásban és támogatásban részesüljenek. Ez tükrözi a különböző uniós szintű kezdeményezésekben, különösen a 2016-os készségfejlesztési programban kitűzött célokat. A szakoktatás és -képzés olyan stratégia, amely elősegíti e célok elérését. Az ifjúsági garancia például nagymértékben a munkaalapú tanulásra, különösen a tanulószerződéses gyakorlati képzésekre támaszkodik annak érdekében, hogy segítse a fiatalokat a munkához jutásban vagy a továbbtanulásban. Egy tanácsi ajánlás a készségfejlesztési programot támogatva ösztönzi a tagállamokat, hogy biztosítsák az alacsonyan képzett felnőttek számára az esélyt a továbbképzésre és a legalább az európai képesítési keretrendszer 3. és 4. szintjének megfelelő szakképzettségek megszerzésére. Ezek közül sokra szakoktatás és -képzés révén lehet szert tenni. Az ajánlás – az ifjúsági garanciákról és a tartósan munkanélküli személyekre irányuló intézkedésekről szóló ajánlásokhoz hasonlóan – javasolja a készségfelmérés és a validáció alapulvételét. A kompetenciafejlesztési pályákról szóló ajánlás szintén megerősíti az országoknak a szakképzéshez és a szakképzettségekhez való egyetemes hozzáférés javítása érdekében tett erőfeszítéseit, ami jelenleg a szakképzéssel kapcsolatos európai együttműködés egyik kiemelt területe. A pillér egyik fő alkotóelemeként 2018-ban ezen ajánlás nyomon követése áll majd a figyelem középpontjában. A tagállami kormányokat és a szociális partnereket képviselő Szakképzési Tanácsadó Bizottság támogatja ezt a nyomon követést.

    HOGYAN TÁMOGATJA A CEDEFOP A PILLÉR ALAPELVEIT?

    A Cedefop tevékenységein belül külön terület a munkaerőpiaci integrációt és a társadalmi befogadást célzó szakoktatás és -képzés. A pillérhez való hozzájárulásunkat a különféle tevékenységekből származó szakértelem egybevonása adja: az alacsony képzettséggel és a készségfejlesztésbe való beruházás előnyeivel kapcsolatos felfogásunk; a megkereséssel és az iránymutatással kapcsolatos munkánk; valamint a felnőttkori tanulás és a nem formális keretek között megszerzett kompetenciák érvényesítése. További hozzájárulást jelent a pillérhez a szakpolitikák általunk végzett nyomon követése, valamint a képesítési keretrendszerekkel kapcsolatos szakértelem (lásd még a 10–11. oldalt). A Cedefop készségekkel kapcsolatos munkájából származó tényanyag és a szakoktatás és -képzés elmúlt években tapasztalt változása információkkal szolgál a munka és az azzal kéz a kézben járó szakképzés jövőjéről való gondolkodáshoz. A webalapú szakképzési eszköztárunk tippeket, gyakorlati példákat és eszközöket kínál a politikai döntéshozók és a gyakorló szakemberek számára a lemorzsolódás megelőzésének és orvoslásának elősegítése céljából. A februárban az Európai Gazdasági és Szociális Bizottsággal közösen megtartott szakpolitikai tudásfórum rávilágított a kompetenciafejlesztési pályák létrehozása terén felmerülő kihívásokra. Ösztönözte a kormányzati hatóságokat, a szociális partnereket és az egyéb társadalmi szervezeteket, hogy segítsék egymást az ezzel kapcsolatos erőfeszítéseikben. Röviden, a Cedefop által az információk nyújtása, valamint a szakoktatás és -képzés alakításának és megbecsülésének elősegítése terén végzett munka a pillér céljait szolgálja. Marianne Thyssen uniós biztos számít a Cedefopra abban, hogy „a pillér nagyköveteként lép fel”. Mindent megteszünk ennek érdekében.

     

    Legfrissebb hírek

    • Magyar aranyérmes bútorasztalos a WorldSkills 2019 versenyen

      Magyar fiatal lett a világ legjobb bútorasztalosa a Kazanyban rendezett WorldSkills verseny döntőjén. Simon Krisztián aranyérme mellett további tizenegy Kiválósági Érmet szereztek a magyar szakképzésben tanuló diákok. A magyar csapat minden második tagja éremmel tért haza Oroszországból. A 2019. augusztus 22-27. között megrendezett 45. WorldSkills versenyen 22 szakmában 24 versenyző képviselte Magyarországot. A szakképzés olimpiájaként számon tartott eseményen Simon Krisztián bútorasztalos aranyérmet szerzett. A Veszprémi Szakképzési Centrum frissen végzett diákja már állt a dobogó legfelső fokán a tavaly szeptemberben, Budapesten megrendezett EuroSkills-en. A világdöntőre, ahogy a korábbi versenyekre is, Fekete Zoltán, a Budapesti Komplex Szakképzési Centrum tanára készítette fel a versenyzőt.

      Forrás: a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal honlapja

      További információ a következő linken olvasható: Világelső a magyar asztalos szakképzés

       
    • Cedefop Fotópályázat 2019 – „Mondd el a történeted!”

       

       

      Az Európai Unió és a Cedefop (Európai Szakképzés-fejlesztési Központ) negyedik alkalommal hirdeti meg fotópályázatát a szakképzésben tanuló diákok számára. A sikeres pályázónak olyan élményalapú pályamunkát kell benyújtania, mely kapcsolódik a szakképzés világához.

      A pályázat során a résztvevőknek egy 4-5 fotóból álló fényképes történetet kell készíteniük, melyet egy rövid, legfeljebb 100 szóból álló leírással kell kiegészíteni, bemutatva a munkájuk mögött álló koncepciójukat. A pályázat során kizárólag a szakképzésben vagy felnőttképzésben tanuló diákok, hallgatók által indított csapatok jelentkezését várják.

      A 2018. évi rendkívül sikeres pályázati felhívásra 18 ország több mint 100 csapata nevezett.

       
    • „Szakma Sztár Fesztivál”: elődöntő az Audi Hungariánál

      Az AUDI HUNGARIA Zrt. Projekt- és Tréningközpontja adott otthont a „Szakma Sztár Fesztivál” elődöntőjének az autóipari szakmákban. A versenyre az ország 43 szakképző iskolájából érkeztek tanulók, akik nyolc autóipari szakmában tapasztalt zsűri előtt mérték össze tudásukat. Az Audi Hungaria és partneriskolái duális képzésének hat tanulója indult a megmérettetésen. 

      • 67 szakmunkástanuló 8 autóipari szakmában mérte össze tudását az Audi Hungaria Projekt- és Tréningközpontjában

      • Dr. Knáb Erzsébet, a vállalat személyügyért és szervezetért felelős igazgatósági tagja: „Duális szakképzésünkben a legmodernebb technológiákat megismerve sajátítják el a tanulók az autóipari szakmákat.”

       

    H-1089 Kálvária tér 7
    Budapest, Magyarország

    Telefon: (+36 1) 477-5600

    Email:  gomorineoj@nive.hu

    © 2016 ReferNet Magyarország
    Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in C:\inetpub\wwwroot\nive\site\refernet\modules\mod_menu\helper.php on line 97