Refernet-Hungary Facebook

    A változás sebessége jelenti a kihívást a vállalkozásoknak és a szakképzésnek

     

     

    A felhalmozott tehetség és a változások gyorsasága kihívást jelent mind a vállalkozásoknak, mind a szakoktatás területén - figyelmeztetett James Calleja, a Cedefop igazgatója a készséghiányok  áthidalásáról szóló szófiai konferencián, amelyet az EGSZB  Munkaadói Csoportja, a bolgár EU-Elnökség és a Bolgár Munkaadók Szövetsége szervezett március 22-én.

    A munkahelyeket, szakképző iskolákat és kollégiumokat folyamatosan kihívások elé állítja az a sok változás amely a tanulási módszerekben és munkavégzésben bekövetkezik. Calleja úr megjegyezte: "Mind az oktatási szolgáltatóknak, mind a munkaadóknak az igazi fenyegetés az innováció sebessége. Mindkét szektor esetében ez a sebesség nagyobb kihívást jelent, mint a digitalizáció, a 'big data' adatelemzés, vagy az, hogy minden eszközünk az internethez kapcsolódik és egyre fejlettebb a robotika. Ezek a fejlemények jól láthatóak és kezelhetők. A változás sebessége azonban nem. Annak szükségessége, hogy az oktatási és a foglalkoztatási szektorok összefogjanak, sokkal nagyobb, mint valaha. "

    A magas szintű tanácskozást Bulgária elnökhelyettese, Iliana Iotova nyitotta meg, majd őt a munkaügyi és szociálpolitikai miniszter-helyettes, Zornitsa Rusinova követte, majd az EGSZB "Foglalkoztatás, szociális ügyek és polgárság" szekciójának vezetője Christa Schweng, ezt követően pedig az EGSZB lengyel Munkaadói Csoportjának elnöke, Jacek Krawczyk mondott köszöntőt. A Cedefop igazgatótanácsának tagjai Barbara Dorn és Gerhard Riemer is aktív szerepet játszottak az ülésen.

    Előadásában Calleja úr hangsúlyozta, hogy a munkavállalók jobb személyes boldogulása és a jobb munkakörülmények nagyobb termelékenységhez, több nyereséghez vezetnek és boldogabb munkaadókat eredményeznek. Ha ezekből munkaadókból egyre több lesz, az hozzáadott értéket jelent az oktatásnak, a képzésnek, ahogyan a foglalkoztatásnak is.

    Recept a sikerhez

    A Cedefop európai készségfejlesztési és foglalkoztatási felméréséről szóló statisztikai adatokat bemutatva elmondta, hogy "a technológiai munkanélküliség megakadályozása a digitális és a puha készségek megfelelő kombinációját teszi szükségessé, illetve egy jobb munkaerőpiaci feltérképezést és pályaválasztási tanácsadást, továbbképzést és átképzést - különösen az alacsonyan képzett felnőtteknek és a munkanélküliek számára. Ez az oktatással kiegészülve egyszerre nyújt személyes és szakmai fejlődést."

    A munkahelyek létrehozása, átalakulása és megszűnésének kérdésköre, amelyet a Cedefop már az Emberekről, gépekről, robotokról és készségekről szóló feljegyzésében hangsúlyozott, kiegészíti az OECD előrejelzéseit, amely szerint a munkahelyek 9% megszűnik, a feladatok 70%-a automatizálódik és a munkahelyek 75%-a átalakul. Calleja úr amellett érvelt, hogy az oktatásnak meg kell változnia: "A tudásalapú megközelítés több mint 200 éve uralkodik oktatási rendszerünkön. Új rendszerre van szükségünk, amely az ismeretek, a készségek és kompetenciák elsajátítására alapul, amelyek segítenek a fiataloknak és a felnőtteknek a gépekkel folytatott versenyben és megvédik azokat a munkahelyeket [feladatokat], amelyeket a gépek nem tudnak ellátni."

    Calleja úr szerint "itt az ideje, hogy a munkahelyek egyben tanulási környezetté is váljanak, ami azt jelenti, hogy a képzési szolgáltatóknak több időt kell tölteniük az iparban és a munkaadóknak pedig nagyobb szerepet kell játszani az oktatási és képzési politika alakításában, illetve a tantervek kidolgozásában".

    Ha hidat építünk a két szektor közé, azt is biztosítanunk kell, hogy a forgalom mindkét irányba mehessen. Egy igen fontos tényező, amely meghatározza ennek a megközelítésnek a sikerét, az a pályaválasztási tanácsadás, amelyet, Calleja úr elmondása szerint, a köz- és a magánszektornak együttesen kell végeznie.

    Az előrejelzés korlátai

    A munkaadók hangsúlyozták a munkaalapú tanulás szükségességét, és azt, hogy a jövőbeli alkalmazottaknak rendelkezniük kell puha készségekkel (ezek az ún. soft skill-ek). Véleményük szerint a készség-igények előrejelzésének megvannak a korlátai a technológiai fejlődés révén a munkaerőpiacot érintő gyors változásoknak köszönhetően. A rövidebb távú készségfejlesztési előrejelzéseknek megvan a maguk létjogosultsága, de a hangsúlyt az átképzés, a továbbképzés és az egész életen át tartó tanulás szükségességére kell helyezni.

    A kormányoknak részt kell vállalniuk az egész életen át tartó tanulás pénzügyi terheiből, miközben a munkáltatóknak késznek kellene lenniük támogatni az ilyen kezdeményezéseket, ha azok a stratégiák valóban a jobban képzett munkaerő megteremtését célozzák. A német szociális partnerek évente több mint 60 milliárd euró támogatást adnak képzésre, ez a nagymértékű beruházás példát mutat arra, hogy a szociális partnerek hogyan tudnak erőteljesen jó hatást gyakorolni az egész életen át tartó tanuláshoz vezető politikai környezet alakításában.

     

    Legfrissebb hírek

    • Magyar aranyérmes bútorasztalos a WorldSkills 2019 versenyen

      Magyar fiatal lett a világ legjobb bútorasztalosa a Kazanyban rendezett WorldSkills verseny döntőjén. Simon Krisztián aranyérme mellett további tizenegy Kiválósági Érmet szereztek a magyar szakképzésben tanuló diákok. A magyar csapat minden második tagja éremmel tért haza Oroszországból. A 2019. augusztus 22-27. között megrendezett 45. WorldSkills versenyen 22 szakmában 24 versenyző képviselte Magyarországot. A szakképzés olimpiájaként számon tartott eseményen Simon Krisztián bútorasztalos aranyérmet szerzett. A Veszprémi Szakképzési Centrum frissen végzett diákja már állt a dobogó legfelső fokán a tavaly szeptemberben, Budapesten megrendezett EuroSkills-en. A világdöntőre, ahogy a korábbi versenyekre is, Fekete Zoltán, a Budapesti Komplex Szakképzési Centrum tanára készítette fel a versenyzőt.

      Forrás: a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal honlapja

      További információ a következő linken olvasható: Világelső a magyar asztalos szakképzés

       
    • Cedefop Fotópályázat 2019 – „Mondd el a történeted!”

       

       

      Az Európai Unió és a Cedefop (Európai Szakképzés-fejlesztési Központ) negyedik alkalommal hirdeti meg fotópályázatát a szakképzésben tanuló diákok számára. A sikeres pályázónak olyan élményalapú pályamunkát kell benyújtania, mely kapcsolódik a szakképzés világához.

      A pályázat során a résztvevőknek egy 4-5 fotóból álló fényképes történetet kell készíteniük, melyet egy rövid, legfeljebb 100 szóból álló leírással kell kiegészíteni, bemutatva a munkájuk mögött álló koncepciójukat. A pályázat során kizárólag a szakképzésben vagy felnőttképzésben tanuló diákok, hallgatók által indított csapatok jelentkezését várják.

      A 2018. évi rendkívül sikeres pályázati felhívásra 18 ország több mint 100 csapata nevezett.

       
    • „Szakma Sztár Fesztivál”: elődöntő az Audi Hungariánál

      Az AUDI HUNGARIA Zrt. Projekt- és Tréningközpontja adott otthont a „Szakma Sztár Fesztivál” elődöntőjének az autóipari szakmákban. A versenyre az ország 43 szakképző iskolájából érkeztek tanulók, akik nyolc autóipari szakmában tapasztalt zsűri előtt mérték össze tudásukat. Az Audi Hungaria és partneriskolái duális képzésének hat tanulója indult a megmérettetésen. 

      • 67 szakmunkástanuló 8 autóipari szakmában mérte össze tudását az Audi Hungaria Projekt- és Tréningközpontjában

      • Dr. Knáb Erzsébet, a vállalat személyügyért és szervezetért felelős igazgatósági tagja: „Duális szakképzésünkben a legmodernebb technológiákat megismerve sajátítják el a tanulók az autóipari szakmákat.”

       

    H-1089 Kálvária tér 7
    Budapest, Magyarország

    Telefon: (+36 1) 477-5600

    Email:  gomorineoj@nive.hu

    © 2016 ReferNet Magyarország
    Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in C:\inetpub\wwwroot\nive\site\refernet\modules\mod_menu\helper.php on line 97