Konferencia/egymástól való tanulás (peer learning activity) a Nemzeti Képesítési Keretrendszerek hatásairól
Milyen jelentősége van a Nemzeti Képesítési Keretrendszernek (NKK)? Hogyan mérhetjük és értékelhetjük a hatását?
A Nemzeti Képesítési Keretrendszereket Európa-szerte gyorsan kifejlesztették. A legújabb eredményeket igazolja a politikai döntéshozók és szakemberek velük kapcsolatos egyre növekvő érdeklődése. Az esemény célja ösztönözni a nyitott és kritikai véleményalkotást az NKK jelenlegi és jövőbeli szerepéről.
2005 előtt három európai országban volt képesítési keretrendszer: Franciaország, Írország és az Egyesült Királyság. 2017-re az Európai Képesítési Keretrendszer (EKK) megvalósításában résztvevő összes 39 országban bevezették azt. Mivel az NKK-k egyre jobban működnek, időszerű olyan kérdésekre válaszolni, hogy milyen hozzáadott értéket képviselnek és milyen hatásuk van.
Van-e jelentőségük ezeknek a keretrendszereknek a szakképzés-politika alakításában, hatásuk az alkalmazott gyakorlatra és a feltételezhetően ennek előnyeit élvező tanulókra valamint állampolgárokra?
A Cedefop (Európai Szakképzés-fejlesztési Központ) az Európai Bizottsággal és az Írországi Minőségi és Képesítési Hivatallal (Quality and Qualification Ireland) együttműködve konferenciát /egymástól való tanulási (peer learning activity) találkozót szervez a Nemzeti Képesítési Keretrendszerek hatásainak kezelési módjairól. Az esemény fő célja lehetőséget teremteni a politikai döntéshozók és a szakemberek számára az NKK megvalósításával kapcsolatos tapasztalatcserére, illetve annak megvitatására, hogy milyen jelentősége van és milyen kihívásokkal kell szembenézni vele kapcsolatban. A következő kulcsfontosságú kérdések kerülnek napirendre:
• Mi veszhetett volna el, ha országa nem rendelkezett volna Nemzeti Képesítési Keretrendszerrel?
o Kik számára bír jelentőséggel az NKK?
o Milyen jelentősége van az NKK-nak?
o Milyen feltételeknek kell teljesülni ahhoz, hogy NKK-nak jelentősége legyen?
• Jelenleg milyen bizonyíték érhető el, amellyel fel tudjuk mérni az NKK hatásait?
o Európában?
o Nemzetközi szinten?
• A jövőben milyen jellegű bizonyítékokra van szükség a NKK hatásainak mérésére és értékelésére?
o Milyen kiindulási adatokra vagy mutatókra lehet szükségünk a NKK hatásainak a megértéséhez, és melyek segíthetik az NKK politikai támogatásának fenntartását?
o Milyen módszer a legmegfelelőbb az NKK hatásainak mérésére és értékelésére?
• Európai szinten milyen jellegű együttműködésre van szükség és lehetőség az NKK hatásainak az értékelése céljából; a nemzeti megközelítés lehet-e alapja az Európai Képesítési Keretrendszer átfogó értékelésének?
A résztvevőktől elvárják, hogy aktívan működjenek közre az eseményen, a különböző munkacsoportokban levont következtetéseket összesítik, és azokat az EKK Tanácsadói Csoportja fogja megvitatni.
A regisztrációval kapcsolatos információk szeptemberben lesznek elérhetőek.
Az esemény a 2017. évi Európai Szakképzési Hét része, amelynek megrendezésében a Cedefop partnerként vesz részt.
További információ az alábbi oldalon érhető el: #EUVocationalSkills