Már bizonyított a 2020-ban megújított rendszer

A szakképzés megújításának elsődleges célja, hogy rugalmasabbá és gyakorlatiasabbá tegye a rendszert, ennek egyik alapvető feltétele az oktatók nagyobb megbecsülése – áll a Kulturális és Innovációs Minisztérium sajtóközleményében.
2020 júliusában a kormány átlagosan 30 százalékkal emelte meg a szakképzésben dolgozók bérét, ezzel is ösztönözve a saját területükön kiemelkedő teljesítményt nyújtó szakemberek oktatói tevékenységét. Idén januártól még tovább nőtt a szakképzésben oktatók bére, akik a köznevelési intézményekhez hasonlóan 10 százalékos béremelésben részesültek. Jelenleg folyik a szakképzésben oktatók teljesítményértékelése, amely alapul szolgál a májusi, átlagosan 5 százalékos további bérfejlesztéshez. A későbbi időszakra vonatkozóan - a már bejelentett köznevelési béremelésekhez hasonlóan - a szakképzésben is várható további korrekció – jelentette be e KIM.
A 2019-ben kezdődött átalakításnak köszönhetően a technikumok és a szakképző intézmények egyre népszerűbbé váltak, és mára a szülők és tanulók körében is bizonyítottak. Ezt támasztja alá, hogy 8. osztályt követően a technikumot választják legtöbben és a jelentkezők száma folyamatosan emelkedik. Vannak olyan szakképző intézmények, ahová tavaly tízszeres volt a túljelentkezés – emlékeztetett a minisztérium.
A legnépszerűbb technikumok rangsora itt érhető el.

szit

Újabb, a szakképzést érintő stratégiai kérdésekről egyeztetett a Szakképzési Innovációs Tanács (SZIT) 2023. február 2-án, Budapesten.

A szakképzés legmagasabb szintű fóruma elsősorban a rendszer finomhangolásának lehetőségeiről egyeztetett a mostani ülésén. A tagok áttekintették az intézményirányítás rendszerét, az oktatási és képzési struktúrát, a szakképzési ösztöndíjakat és támogatásokat, valamint a vizsgarendszerrel kapcsolatos kérdéseket. A SZIT részvevői tájékoztatást kaptak aktuális ügyekről, így az oktatók megbecsülését jelentő idei 15 százalékos béremeléséről is. Emellett napirenden volt a szakirányú oktatás és a felnőttképzés aktuális helyzete és fejlesztési lehetőségei, valamit a tagok döntöttek egy vizsgáztatást, vizsgaközpontok működését ellenőrző munkacsoport felállításáról is.

A 2018-ban megalakult tanács célja, hogy rendszeres fórumot biztosítson az érdemi párbeszédhez a kormányzat és a szakképzési rendszer meghatározó szereplői között. A SZIT tagjai a kormányzati oldal mellett a kamarák, nagyvállalatok, szakszervezetek, érdekképviseleti szervek, oktatási szervezetek, intézményfenntartók és tanulói képviseletek delegáltjai.

Tisztelt Pályázók! Tisztelt Mentorok!

Felhívjuk szíves figyelmüket, hogy az Apáczai ösztöndíjprogram keretében a 2022/23. tanév II. félévre meghirdetett pályázati időszakot a felület újranyitásával meghosszabbítjuk. A tanulói pályázatok benyújtására 2023. február 21., kedd 08:00 óra és 2023. február 28., kedd 20:00 óra közötti időszak áll rendelkezésükre.

További sikeres pályázást kívánunk!


A 2022/23. tanév II. félévére a KRÉTA rendszer elektronikus pályázati felületén 2023. február 01-február 14. között új pályázatok benyújtására nyílik lehetőség.

A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal a GINOP-6.2.9. kiemelt projekt megvalósításában ismét meghirdeti az „Apáczai ösztöndíjprogram – támogatás pályázat útján” pályázatát a 2022/23. tanév II. félévére.

Az új támogatási időszakra vonatkozóan a pályázatok benyújtásának feltételeiről a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal nive.hu honlapján, az IKK Innovatív Képzéstámogató Központ Zrt. ikk.hu honlapon, valamint a Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszerben, a KRÉTA Tudásbázis oldalán közzétett „Pályázati kiírás és szabályzat 2022/23. tanév II. félév” nyújt részletes tájékoztatást.

A pályázat benyújtására nappali rendszerű szakmai oktatásban tanulói jogviszonnyal rendelkező, szakképző iskola, technikum, valamint két tanítási nyelvű technikum 9., 10. és 11. évfolyamának tanulói jogosultak. A rászorultsági helyzet és jó tanulmányi eredmény alapján jogosult tanulók a KRÉTA rendszer elektronikus pályázati felületén 2023. február 14. 20:00 óráig nyújthatják be pályázatukat.
A hátrányos helyzet fennállása a pályázat benyújtásakor vagy az azt megelőző öt évben kiállított határozat alapján, a jó tanulmányi eredmény a pályázat benyújtását közvetlenül megelőző tanév év végi bizonyítványa alapján igazolható.

A havonta nyújtható tanulói támogatás összege a tanulmányi eredménnyel arányosan meghatározott. Az anyagi ösztönzés mellett -mentorok bevonásával- tehetséggondozó támogatást is biztosít a projekt a támogatási időszak teljes időtartamában. Az intézmény által kiállított Mentori támogató nyilatkozatot a pályázathoz csatolni szükséges.
A pályázati lehetőséget az „Ösztönzőrendszer kialakítása a szakképzésben – Apáczai ösztöndíjprogram” című, GINOP-6.2.9-VEKOP-20-2021-00001 azonosítószámú kiemelt projekt biztosítja. A pályázat forrását az Európai Szociális Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozásban biztosítja.


Tájékoztatjuk, hogy a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal – eleget téve a kormányzati igazgatási szünet elrendeléséről és a kormányzati igazgatási szünetre alkalmazandó veszélyhelyzeti szabályokról szóló 369/2022. (IX. 29.) Korm. rendeletben foglaltaknak – 2022. december 22. napjától 2023. január 06. napjáig igazgatási szünetet tart. Ebben az időszakban a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal a feladatait nem látja el, és az ügyfélfogadás sem működik, így levelét is csak ezt követően kezeljük.

Tájékoztatjuk, hogy az igazgatási szünet időtartama nem számít bele
a) a kormányzati igazgatási szervek előtt folyó hatósági és egyéb eljárások ügyintézési határidejébe,
b) azon bírósági eljárások határidejébe, amelyekben kormányzati igazgatási szerv félként vesz részt,
c) a közigazgatási per indítására szolgáló határidőbe,
d) a kormányzati igazgatási szerv által megkötött szerződésben meghatározott kötelezettség szerződésszerű         teljesítésének határidejébe.

Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal

A ReferNet Magyarország projekt december 9-én tartotta évzáró rendezvényét, amelynek célja egyrészt a projekt 2022. évi eredményeinek áttekintése és a 2023. évi feladatok előkészítése, másrészt a hálózatosodás erősítése és a ReferNet láthatóságának növelése volt.

Bővebben...

Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter Székesfehérváron nyitotta meg a 2022/2023-as tanévet

 

Bővebben...


A BME alapítványa elismerésben részesíti a természettudományi pályát választó lányokat és tanáraikat.

Pécsi Eszterről, az első magyar mérnöknőről elnevezett, jelentős pénzjutalommal járó tanári díjat alapított a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem mellett működő Pro Progressio alapítvány. A díj alapításával az alapítvány ösztönözni és bátorítani kívánja a középiskolás lányokat a műszaki és természettudományi pályák választására, példaképül állítva számukra Pécsi Eszter életútját, illetve elismerésben részesíti azokat a kiemelkedő középiskolai tanárokat, akiknek meghatározó szerepük van tanítványaik pályaválasztásában és egyetemi tanulmányokra történő felkészítésében.
A Pécsi Eszter Középiskolai Tanári Díj első átadására 2022 novemberében ünnepélyes keretek között kerül sor, melyre meghívást kapnak mindazon szervezetek és személyek, akik elkötelezettek a férfiak és nők esélyegyenlőségének megvalósításáért.

További információk:

https://www.vik.bme.hu/hir/3017-bme-elismeres-kozepiskolai-tanaroknak


A koronavírus-járvány miatt kialakult gazdasági és munkaerőpiaci helyzetre reagálva az Innovációs és Technológiai Minisztérium először két évvel ezelőtt hirdette meg az Újratervezés Programot, hogy díjmentes informatikai átképzéssel segítse azokat, akik a pályaváltás mellett döntöttek.

Az érdeklődők április 29-től ismét jelentkezhetnek a programban harmadik alkalommal meghirdetett informatikai képzésre. Ezúttal tízezren kapnak lehetőséget a digitális készségek javítására és a programozás alapjainak megismerésére, majd ezt követően több mint háromszázan juthatnak tovább a nyáron induló alapszintű szakmai képzésekre. A távoktatásos program elvégzésére a regisztrációt követően négy hét áll a rendelkezésre, és naponta 2-6 óra elfoglaltsággal jár attól függően, hogy a résztvevők milyen meglévő informatikai ismeretekkel rendelkeznek, illetve mennyi időt tudnak a képzésre fordítani.

A válság alatt az ingyenes informatikai képzésre több mint 72 ezren regisztráltak és több mint 11 ezren szereztek tanúsítványt. A legjobban teljesítők a program korábbi két ütemében lehetőséget kaptak arra, hogy 100%-os támogatással négy különböző informatikai szakterületen piacképes tudást és államilag elismert szakképesítést szerezzenek. Ezeken eddig már több mint 1600-an vettek részt, a sikeres vizsgát tettek közül pedig közel ezren kaptak lehetőséget újabb szakmai bizonyítvány megszerzésére haladó és gyártóspecifikus képzéseken.

A programra a 18. életévet betöltött személyek jelentkezhetnek, a további feltételek és a jelentkezéssel kapcsolatos tudnivalók az alábbi linken érhetők el.

ITM

(2022. április 29)