Hírek
Képzésbe vonások számokban – avagy a GINOP-6.1.1-15 kódszámú „Alacsony képzettségűek és közfoglalkozatottak képzése” kiemelt projekt célértékeinek teljesülése a projekt kezdetétől napjainkig
Az első képzések 2016. február első felében indultak, azóta folyamatos a létszámbevonás.
A kiemelt projekt keretében a létező piaci igényekhez igazodó képzések listája eddig mindösszesen 12 alkalommal jelent meg, több 1000 képzésből való választási lehetőséget biztosítva 18 konvergencia régióbeli megyében.
A 2019. augusztus 31-i állapot szerint a kiemelt projekt keretében képzésbe vont személyek száma 87 914 fő, amely a célértékként meghatározott 87 200 főhöz viszonyítva 100,82%-os teljesülést jelent. A képzésbe vont személyek közül 80 498 fő ISCED 1, illetve ISCED 2 végzettségű, [azaz legfeljebb befejezett általános iskolai végzettséggel rendelkező], ami a 80 000 fős célérték mintegy 100,62%-a.
Fotó: Gacsádi Albert
A képzésbe bevont személyek közül összesen 79 565 fő tett sikeres vizsgát, ami a 69 760 fős célérték 114,06%-a. A képzést sikeresen befejezők közül 72 871 fő ISCED 1, illetve ISCED 2 besorolású, ami a célérték (64 000 fő) 113,86%-a.
A kiemelt projekt megvalósításának több alkalommal történt meghosszabbítása, illetve a képzésekre fordítható támogatás keretösszegének megemelése folyamatosan biztosítja a képzések indítását, illetve a hozzáférést a munkaerőpiaci keresleten alapuló, az elhelyezkedési esélyeket növelő képzési programokhoz.
Jelenleg mintegy 176 képzési irányból van lehetőség választani, ugyanakkor folyamatban van az újabb igényfélmérés is.
Fotó: Gacsádi Albert
LLL – Lifelong learning: Élethosszig tartó tanulás fontossága
Mit is jelent a címben szereplő három betű? Miért fontos, hogy az ember tanuljon? Hogyan kapcsolódik ez a GINOP-6.1.1-15 kódszámú „Alacsony képzettségűek és közfoglalkozatottak képzése” kiemelt projekthez?
Az élethosszig tartó tanulás minden, életünk során folytatott olyan tanulási tevékenység, amelyet a tudás, a készségek és kompetenciák fejlesztésének céljával végzünk egyéni, társadalmi és foglalkoztatási perspektívában.
Az élethosszig tartó tanulás fontos eszméje, hogy nem csak új ismereteket kell elsajátítani, de másféle gondolkodásmódot is. A „lifelong learning gondolkodás” magában foglalja a készségek, ismeretek, végzettségek megszerzését és fejlesztését, valamint az alkalmazkodó-képesség fejlesztését, problémahelyzetek megoldását a gyermekek és a felnőttek számára egyaránt.
Az élethosszig tartó tanulás fogalma a tanulóra, felnőttre és a tanulási folyamatra helyezi a fő hangsúlyt, ezzel együtt pedig a kompetenciák elsajátításának módjára és fontosságára is, amely bármilyen életkorban, bármilyen tanulási környezetben létrejöhet. Az élethosszig tartó tanulás olyan kora gyermekkortól késő öregkorig tartó folyamat, amely magába foglalja a formális, azaz az iskolai oktatást éppen úgy, mint a nem-formális (bizonyítványt nem adó, kötetlen, öntevékeny szervezetek között végbemenő tanulási forma, például foltvarró tanfolyam), valamint informális (családi, munkahelyi, a széles társadalmi környezetben történő tanulási forma, például saját telefonkészülék használatának elsajátítása) tanulást.
Az élethosszig tartó tanulás koncepciója a megoldás a munkanélküliség csökkentésére, a foglalkoztathatóság növelésére, a versenyképesség maximalizálására és mindezek által a gazdasági növekedés volumenének növelésére.
A GINOP-6.1.1-15 kódszámú „Alacsony képzettségűek és közfoglalkozatottak képzése” kiemelt projekt célja, hogy ösztönözze az alacsony iskolai végzettséggel rendelkező felnőttek, kiemelten a közfoglalkoztatottak részvételét a képzésben, és lehetőséget kíván biztosítani a munkaerőpiaci szempontból releváns képzettségek, ismeretek, készségek, kompetenciák megszerzésére.
Sikeres az „Alacsony képzettségűek és közfoglalkoztatottak képzése” című GINOP-6.1.1 kiemelt projekt
2017. május 10-én a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal (NSZFH) konferenciaterme adott otthont a GINOP-6.1.1-15-2015-00001 azonosító számú „Alacsony képzettségűek és közfoglalkoztatottak képzése” című kiemelt projekt rendezvényének.
A rendezvényen dr. Kanzsalics Eszter, az NSZFH akkori főigazgatója ismertette a kiemelt projekt megvalósítása során elért eredményeket. Beszédében kiemelte, hogy 2017. április végéig közel 47 ezer személy került képzésbe vonásra, amely a támogatni tervezett létszám 55 százaléka. Az adatok egyértelműen azt mutatják, hogy a projekt a várakozásoknak megfelelően halad, jelentős mértékű az igény a kiemelt projekt által indított tanfolyamokra.
A nagy érdeklődést kiváltó eseményen Cseresnyés Péter, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkára beszédében kifejtette, hogy létrejöhet egymillió új munkahely 2020-ig Magyarországon, de egyes régiókban még mindig problémát jelent a munkaerőhiány és a munkanélküliség együttes jelenléte.
Pölöskei Gáborné, az NGM szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára a felnőttképzés fontosságát hangsúlyozta a munkaerőhiány megoldásában, mivel az iskolarendszerű képzés a 3-5 éves képzésekkel lassabban tud reagálni a munkaadók elvárásaira. Hozzátette, hogy össze kell hangolni a Nemzetgazdasági Minisztérium és az Emberi Erőforrások Minisztériumának felügyelete alá tartozó uniós támogatások felhasználását, de fontos szerep jut a költségvetési forrásoknak is, egyebek mellett a szakképző intézmények felújításában és fejlesztésében.
Prezentációk letöltése