A 2017-es WorldSkills szakmák világversenyére 59 nemzeti csapat részvételével Abu Dhabiban került sor október 15 és 19. között. 51 szakmai csoportban mérethették össze tudásukat a jelentkezők, olyan változatás szakmákban mint, szakács, mechatronika vagy kőműves.
A szakmák világversenyéhez most először egy különálló konferencia is kapcsolódott, amelynek célja, hogy összegyűjtse a készségekkel foglalkozó szervezeteket, és lehetőséget teremtsen egy nemzetközi párbeszéd elindulásához. Az Európai Szakképzés-fejlesztési Központ (Cedefop) közösen az Európai Bizottsággal és az Európai Képzési Alapítvánnyal (ETF) 3 tematikus szekció szervezésével járult hozzá a „Készségek és életpálya modellek határok nélkül” témakörben megrendezett konferenciához.
Az első szekció, melyet Michel Servoz, az Európai Bizottság Foglalkoztatási, Szociális és Esélyegyenlőségi Főigazgatóságának vezetője moderált, a meglévő illetve elvárt szakképzettség és készségek összehangolásának kihívásairól, illetve az ezzel kapcsolatos nemzetközi együttműködés fejlesztési lehetőségeiről szólt. Rámutattak arra, hogy a készségek nemzetközi kontextusban is folyamatosan fejlődnek, így egyre növekszik a különböző cégek valamint az oktatási és képzési intézmények nemzetközi szinten való együttműködésének igénye. Mind az ülés résztvevői, mind pedig hallgatóság egy kulcsfontosságú témát emelt ki: a műszaki és szakmákhoz kötődő készségek továbbá a társas és transzverzális készségek összehangolásának igényét.
A második szekciót Cesare Onestini, az Európai Képzési Alapítvány igazgatója moderálta. Ez az ülés arra fókuszált, hogy a meglévő nemzeti intézmények és struktúrák hogyan tudnak alkalmazkodni a készségek globalizációjához. A megbeszélésen bebizonyosodott, hogy az egyes országok egyre növekvő mértékben ébrednek tudatára annak, hogy a nemzetközi trendek és változások fényében időszerű megújítani a képesítéseiket.
A Cedefop igazgatója, James Calleja által vezetett harmadik szekció azon intézkedésekre fókuszált, amelyek e változás eléréséhez szükségesek. A megbeszélés hangsúlyozta, hogy a formális végzettségek kölcsönös elismertetése még csak szűk keretek között kidolgozott. Egyetértettek abban, hogy a készségek határok nélküli fejlesztése egy szélesebb látásmódot igényel, ahol a mobilitás és a fejlődés a formális végzettségek valamint a munka-, élettapasztalatok és attitűdök egészséges ötvözésén alapul.
Calleja igazgató úr felhívta a figyelmet arra, hogy a szakoktatás és szakképzés keretében szerzett formális végzettségek kölcsönös elismerése még gyenge lábakon áll. A felsőoktatással összehasonlítva, ahol a megszerezhető végzettségek struktúrája széles körben harmonizált, a szakképesítések (és a képző intézmények) sokkal változatosabbak , nehézkesebb a megítélésük, s ezáltal a hozzájuk fűződő bizalom kialakítása. Az átláthatóság hiányát még inkább erősíti, hogy ezen a területen nem születtek nemzetközi megállapodások szemben a felsőoktatással, ahol a nemzetközi egyezmények és hálózatok támogatják a kölcsönös elismerést és átjárhatóságot.
A szekciók résztvevői szerint globális szinten még igen keveset tettek annak érdekében, hogy megoldják a tárgyalt problémákat. Azzal érveltek, hogy az ágazati szint egy figyelemre méltó együttműködési kiindulási pont lehetne, amelyet a nemzeti és regionális stratégiák is támogathatnának. Ez azonban további nemzetközi összefogást igényel, közös követelmény rendszerrel és viszonyítási ponttal, továbbá olyan megoldásokat, melyek elősegítik a bizalom kialakulását a rendkívül változatos szereplők és intézmények között.
További információt a következő linkre kattintva lehet elérni: promoting-skills-and-careers-without-borders-worldskills-conference
