Szakmaválasztás robottechnikával

Nyomtatás

A sztereotípiák lebontását és a szakmunka presztízsének további növelését is célozta meg a 2019.04.12.-én megrendezett Szakmák éjszakája, amelyen országszerte csaknem 4500 program várta a fiatalokat. A rendezvény attól egyedi, hogy a szakmákat ki is próbálhatják az érdeklődők. 

Testközelből ismerkedhettek meg az iskolások a technikai fejlődés vívmányaival és a különböző mesterségekkel. A Szakmák éjszakája nevű programsorozat az elmúlt három évben az eddigi legnagyobb méretű és látogatottságú országos pályaorientációs rendezvénnyé nőtte ki magát. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM), valamint a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal (NSZFH) által koordinált éjszakához idén 161 település 476 intézménye csatlakozott, amelyek országszerte egy időben 4438 programot szerveznek. 

– A jelmondat – „Próbáld ki, csináld meg, ismerd meg!” – is jelzi, hogy az interaktív programok az elsődlegesek, amelyeket nem központilag, hanem a helyi szervezetek, az iskolák és vállalkozások szintjén kell létrehozni – mondta lapunknak Kucsák László, az NSZFH elnöke, hozzátéve: a helyszínekre a kisiskolásoktól kezdve (1–6. osztály) a pályaválasztókon keresztül (7–8. osztály) a továbbtanulni vágyó középiskolásokat és felnőtteket egyaránt várják. – Kínálunk olyan programokat is, amelyekben egy-egy részfeladatot szakmai felügyelet mellett ténylegesen az érdeklődők végeznek el, például a kozmetika, a fodrászat, a motorszerelés, a vízvezeték-szerelés, a falazás vagy a felszolgálás területén. 

A látogatók kipróbálhatták a Greenbox technikát, a robotikát, de ha úgy tartotta a kedvük, akkor lovagolhattak is. Ám voltak olyan programok is, mint például egy MiG–21-es vadászrepülőgép rendszerelemeinek tesztelése, sétahajózás vagy személygépkocsi- és traktorvezetés. – Ilyenkor a kormány természetesen nem a diákok kezében van – jegyezte meg az elnök, aki szerint nagyon fontos, hogy ne csak közvetlenül a pályaválasztás előtt fókuszáljanak a diákok és szüleik a szakmák megismerésére, hanem minél korábban kapjanak lehetőséget a betekintésre. – Biztos vagyok abban, hogy az ilyen jellegű szakmakipróbáló programok, a személyes beszélgetések a szakmákat tanuló diákokkal vagy az adott területet képviselő szakemberekkel hozzájárulnak a sztereotípiák lebontásához és a szakmunka presztízsének további növeléséhez – hangsúlyozta Kucsák László. Kiemelte továbbá, hogy a pályaorientáció, az életpálya-tervezés egy folyamat, amelynek kiemelt része az önismeret-fejlesztés. – Az érdeklődés, a motiváció, a képességek feltérképezése területén a pedagógusokra sok felelősség hárul. Felkészülteknek kell lenniük, és ebben segítséget kell kapniuk – jegyezte meg. 

Az Orbán-kormány már évek óta dolgozik a szakképzés népszerűsítésén, az oktatásnak a gazdasági igényekhez történő igazításán és a kétkezi munka becsületének visszaállításán. Mint arról korábban írtunk, ennek érdekében jelentős átalakítások várnak a rendszerre: a következő tanévtől megújul a technikumi és a műhelyiskolai képzés, bővítik a diákok tanulmányi ösztöndíját, nagyobb anyagi megbecsülést kapnak az oktatók, és megpróbálnak minél több vállalati szakembert is bevonni a diákok képzésébe.

 

 forrás: Magyar Nemzet 


 

 

 

 

Tags: