ReferNet nemzeti konzorciumi partnertalálkozó 2017 novemberében

Nyomtatás

A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal keretein belül működő magyar  ReferNet projekt  konzorciumi partnertalálkozót szervezett 2017 novemberében.

A program körültekintő egyeztetés alapján alakult ki, az előadások valamennyi partner részére értékes áttekintő képet adtak a szak- és felnőttképzés folyamatairól, a ReferNet hálózat szerepéről és feladatairól, a szakképzés nemzeti és EU-s prioritásairól.

A partneri találkozó kiemelt céljai között szerepelt a tájékoztatás, a közös információcsere, a Cedefop által létrehozott ReferNet hálózati rendszerének népszerűsítése, feladatai és 2018. évi munkaterve. 

A  ReferNet nemzeti képviselője, Pölöskei Gáborné szakképzésért és felnőttképzésért felelős Helyettes Államtitkár Asszony is megtisztelte a találkozót, és előadást tartott a magyar szakképzés és felnőttképzés irányvonaláról, fejlesztési elképzeléseiről és jelenlegi eredményeiről. A konzorciumi együttműködés fontosságát hangsúlyozta bevezető előadásában Molnár Attila a Hivatal új Főigazgatója, aki a beszédében a nemzetközi együttműködésre és kutatásokra is nagy hangsúlyt fektetett.  

A találkozón az alábbi  konzorciumi partnerek képviseltették magukat, és  vettek részt aktívan a programokban:

Nemzetgazdasági Minisztérium, Szakképzésért és Munkaerőpiacért Felelős Államtitkárság 

Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 

Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara  

Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége

Hermann Ottó Nonprofit Kft.

Központi Statisztikai Hivatal Életmód-, foglalkoztatás- és oktatásstatisztikai Főosztály 

Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete 

Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar – Andragógia Tanszék 

Független Szakszervezetek Demokratikus Ligája

A ReferNet projekt szakmai vezetője, Gömöriné Olasz Judit bemutatta a Cedefop intézményét, a ReferNet hálózatot, a nemzetközi együttműködés célját és fontosságát, a szakpolitikai feladatokat, az EU-s szakoktatási és szakképzési politika fejlesztési céljait és azok megvalósításának útjait.  A prezentáció során kidomborodott a hálózatban való aktív részvétel előnye és az is, hogy a tagországok jó gyakorlatai, tapasztalatai, fejlesztési folyamatai, az összehasonlító elemzések segítséget nyújthatnak a hazai döntéshozóknak.

A konferencia kiemelt témája volt egy, a Cedefop által 2016-ban végzett szakképzéssel kapcsolatos közvélemény-kutatás ismertetése, amely lehetővé teszi a szakképzés egy újfajta szemléletű, valamennyi ország számára egységes szempontú felülvizsgálatát. A közvélemény-kutatás magyar aspektusú kiértékeléséről Modláné Görgényi Ildikó szakértő tartott előadást. Különböző kérdések tükrében kerültek elő a magyar szakképzés pozitív és negatív hatásai, mint például a Mit tudnak a magyarok a szakképzésről, hogyan tájékozódnak róla, és mire asszociálnak azzal kapcsolatban? Milyen hazánkban a szakképzés megítélése, milyen előnyei vannak és kinek jó?

Az előadásokat munkacsoportos megbeszélés követte. A megbeszélést Modláné Görgényi Ildikó szakképzési szakértő vezette, és a következő kérdések kerültek megvitatásra:  

•       Mit látnak a partnerek eredménynek a mai magyar szak- és felnőttképzésben?

•       Mit tapasztalnak a partnerek a területükön, milyen igények lépnek fel a szak- és felnőttképzésben?

•       Hogyan lehetne az országban erőteljesebben disszeminálni a szak- és felnőttképzést?

•       Mit tapasztalnak a partnerek a diákok tudásának gyakorlati hasznáról?

•       Összhangban van-e a szakmai elmélet és a szakmai gyakorlat?

•       Hogyan lehetne a tanárok felkészültségét gyakorlatiassá tenni?​

A szakmai vitában a partnerek álláspontja sok mindenben különbözött, abban azonban egyetértetek, hogy a disszeminációra, a széleskörű pontos tájékoztatásra és a tudásmegosztásra  nagy szükség van. A szakképzés és a felnőttképzés további fejlesztését a még szorosabb együttműködés támogathatja sikeresen.

A Cedefop szakképzéssel kapcsolatos közvélemény-kutatásának magyar eredményeit ismertető tanulmányt ITT érheti el.

További információt angol nyelven a következő linkre kattintva lehet elérni: Cedefop European public opinion survey on vocational education and training