A 2019/2020-as tanévtől kezdve a Budapesti Komplex Szakképzési Centrum Weiss Manfréd Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma is csatlakozik a honvéd kadétképzéshez.

Németh Szilárd, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes és Erdélyi Lajos humánpolitikáért felelős helyettes államtitkár július 4-én bejárást tartott a Weiss Manfréd Szakgimnázium szakközépiskolájában és kollégiumában. Valló Péterrel, az iskola igazgatójával közösen tekintették meg azokat a különböző termeket, amelyekre majd a kadétképzés során szükségük lesz a diákoknak.
A tárca parlamenti államtitkára elmondta: a csepeli Weiss Manfréd Szakgimnáziummal tovább növekszik azon oktatási intézmények száma, ahol honvéd kadétképzésben vehetnek részt a fiatalok. „Az együttműködést már ma elkezdtük, mert az iskola szellemisége és képzési rendje teljes egészében igazodik a kadétprogramhoz” – hangsúlyozta a miniszterhelyettes.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium háttérintézménye a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatalhoz tartozó Szakképzési Centrumok közül honvéd kadét ágazati szakképzést jelenleg a szekszárdi Szakképzési Centrum Ady Endre Szakképző Iskolája és Kollégiuma, a Székesfehérvári SZC Árpád Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma a Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Than Károly Ökoiskolája, Gimnáziuma, Szakközépiskolája és Szakiskolája folytat. 2018 szeptemberétől további négy középfokú oktatási intézményben – a Pápai Szakképzési Centrumban, a várpalotai Faller Jenő Szakképző Iskolája és Kollégiumában szerezhetnek a tanulók OKJ 52 Honvéd Kadét igazgatási ügykezelő végzettséget. Ezen kívül a komáromi Kempelen Farkas Képesség- és Tehetségfejlesztő Alapítványi Gimnázium, Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégiumában, illetve a Kratochvil Károly Honvéd Középiskola és Kollégiumban érhetőek el a ezek képzések.

Forrás:
http://www.kormany.hu/hu/honvedelmi-miniszterium/parlamenti-allamtitkarsag/hirek/csepelen-is-beindul-a-honved-kadetkepzes


A gazdaság digitális átalakulása jelentős mértékben megváltoztatja a munkaerőpiaci folyamatokat, ami az eddigieknél sokkal rugalmasabb, gyorsan reagálni képes képzési rendszerek kialakítására készteti a kormányokat – hangzott el a második alkalommal megrendezett Skills Summit rendezvényen, a portugáliai Portóban, 2018. június 28-29-én.

A 2018-as Skills Summit célja az volt, hogy a készségekkel kapcsolatos portfóliók széles skálájáért — beleértve az oktatást, a felsőoktatást, a szakképzést, a foglalkoztatást, a tudományt és az innovációt, a gazdasági fejlődést és a digitális menetrendet — felelős miniszterek és ágazati szakemberek megosszák egymással tapasztalataikat, a jövőre vonatkozó elképzeléseiket. A csúcstalálkozó előmozdítja a nyílt vitát arról, hogy az egyes országok mit tesznek azért, hogy polgáraik minden szükséges képességgel rendelkezzenek a hatékony részvételhez, képesek legyenek sikereket elérni a digitális világban.

„A digitalizáció olyan mértékben és gyorsasággal alakítja át a munkaadók által a munkavállalóktól elvárt készségek körét, hogy az új elvárásoknak megfelelő felkészültség biztosításához az oktatási és képzési rendszer minden szintjét fejleszteni kell” – mutatott rá Pölöskei Gáborné, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára, a magyar delegáció vezetője.

A rendezvényen a világ minden tájáról érkezett résztvevők, köztük több mint 20 állam oktatásért, képzésért felelős miniszterei és államtitkárai az oktatás, szakképzés, felnőttképzés, foglalkoztatás, tudomány és innováció tükrében tárgyalták meg a gazdasági fejlődés és a digitalizáció kérdéseit. Az összehívott szakemberek elsősorban arra keresték a választ, hogy milyen kormányzati beavatkozásokkal, programokkal biztosíthatóak az eredményességhez, versenyképességhez elengedhetetlen digitális és egyéb készségek.

A konferencián az OECD szakértői elsősorban arra hívták fel a figyelmet, hogy állami beavatkozások nélkül a digitalizáció a népességnek csak egy része számára jelent majd előnyt és előrelépési lehetőséget, míg azok, akik nem tudják megszerezni a szükséges készségeket, lemaradnak. Számukra a felzárkózási lehetőséget azok a szabályok és programok teremthetik meg, amelyek az át- és továbbképzés lehetőségét minél szélesebb körben elérhetővé teszik, és egyben ösztönzik is a részvételt.

Pölöskei Gáborné a tárgyalás során elmondta, hogy az ehhez szükséges fejlesztések Magyarországon már elkezdődtek, mégpedig – bár ez meglepőnek tűnhet – a kötelező óvodáztatás kiterjesztésével. A magyar megközelítést az OECD által bemutatott nemzetközi összehasonlító kutatási eredmények is igazolták: ezek tanulságai szerint a hosszabb idejű óvodai részvétel még a felnőttkorban is kimutatható készségtöbbletet eredményez.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium helyettes államtitkára hozzátette: a szakterületet érintő 2017. évi jogszabály-módosítás eredményeként Magyarországon a gazdasági szereplők bevonásával létrejöttek az Ágazati Készségtanácsok, amelyek hatékonyabban segítik majd a munkaerőpiaci igények pontosabb meghatározását és a megfelelő képzési kínálat kialakítását.

A konferencián elhangzott előadások, a szűkebb körű egyeztetéseken feltárt konkrét munkaerőpiaci megoldások és javaslatok alátámasztják az elmúlt időszak hazai fejlesztéseit, így különösen a szakképzés és felnőttképzés terén elindított fejlesztéseket, a gazdaságfejlesztés területén az Ipar 4.0 programot, vagy a Digitális Jólét Program (DJP) közreműködésével létrehozott Digitális Munkaerő Programot (DMP). A megtett lépések együttesen képesek lehetnek felkészíteni a hazai gazdaságot és társadalmat a 2. Skills Summit eseményen előrevetített gazdasági és munkaerőpiaci változásokra.

(Innovációs és Technológiai Minisztérium Kommunikációs Főosztály)

Forrás:
kormany.hu

Felhívás pályatanácsadási jó gyakorlat népszerűsítésére

A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal keretén belül működő Euroguidance Magyarország Központ 2018-ban második alkalommal hirdeti meg a Euroguidance Pályatanácsadói Díjat.
A Euroguidance Pályatanácsadói Díj célja, hogy a magyarországi pályatanácsadási jó gyakorlatokat összegyűjtse és fórumot biztosítson a pályatanácsadás során használt magyarországi jó példák és eszközök népszerűsítésére.

További információk a mellékletekben:


Sikeres a 2017-ben indult kadétképzés, vidéken három- négy, Budapesten öt-hatszoros a túljelentkezés. Balogh Zsolt alezredes, a Honvédkadét program szaktanára, a Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Than Károly Ökoiskolájának pedagógusa kiemelte, hogy a diákok a képzés során lövészeti és haditechnikai ismeretek megszerzése mellett önvédelmi, valamint katonai közelharc oktatáson is részt vesznek.

Az iskolákban pályaorientációs célból honvédelmi és katonai versenyeket rendeznek, ahol a küzdősportok mellett csapatjátékokban is kipróbálhatják magukat a résztvevő diákok. Emellett honvédelmi táborok kerülnek megrendezésre a Magyar Honvédség különböző helyőrségeinél, ahol a repülős, lövész-, a túlélő-, és a honvéd sporttábor célja a küzdőszellem, valamint a bajtársiasság és a hazaszeretet érzésének erősítése, t a résztvevőkben. A kadétképzésen résztvevők a későbbiekben könnyebben állják meg a helyüket a katonai pályán és az ilyen irányú egyetemi képzéseken, hiszen megismerkednek az alapvető haditechnikai eszközökkel és szabályokkal.

A képzés során lövészetet tanulnak légpuska és lézeres gyakorlófegyverek segítségével, mely a koncentrációt, valamint az állóképességet is javítja. Az elméleti órák során katonai, hadtörténeti, haditechnikai és térképészeti ismeretekre is szert tesznek. Az idegen nyelv oktatásra is hangsúlyt helyeznek, szem előtt tartva, hogy a jövő katonai vezetőinek, tisztjeinek és altisztjeinek munkája során az angol nyelv ismerete elengedhetetlen fontosságú.

A képzés felépítése maximálisan illeszkedik a katonai képzési rendszerhez. A 12. osztályban a diákoknak lehetősége nyílik önkéntes tartalékos katonai szolgálatot vállalni. A képzők célja, hogy a kadétok katonai képzésen folytassák tanulmányaikat. Az alezredes kiemelte, hogy a katonai pálya mellett a honvédelmi ügyintéző képzést is választhatják a képzésben résztvevők, amellyel civil közalkalmazottként és köztisztviselőként is el tudnak helyezkedni.

Az eredeti cikk megtalálható itt: https://magyaridok.hu/belfold/a-sziv-is-legyen-eros-ne-csak-a-kar-3146869/


Az Ifjúsági tudományos és innovációs tehetségkutató verseny 27. alkalommal került megrendezésre, amelynek díjait 2018. június 05-én adták át Budapesten. A tavaly ősszel meghirdetett versenyre 14-20 év közötti fiatalok jelentkezhettek egyénileg, vagy két fős csapatokban. A megmérettetésen megosztott második helyezést ért el a Nyíregyházi Szakképzési Centrum csapata Underwater cyclops pályamunkájával, valamint megosztott harmadik helyezést Virtuális valóság bevezetése az amatőr csillagászatba pályamunkájával a Győri Műszaki Szakképzési Centrum tanulója.

2. helyezés: Underwater cyclops — víz alatti kutatórobot
Pályázók: Tóth Bence (2000), Nyíregyházi Szakképzési Centrum Bánki Donát Műszaki Középiskolája és Kollégiuma, valamint Zsigó Miklós (2002), a Nyíregyházi Krúdy Gyula Gimnázium tanulói.
Felkészítő tanár: Zsigó Zsolt

1a1b

A fiatalok által fejlesztett víz alatti kutatórobot képes olyan tevékenységet is végezni, amelyekre egy búvár nem lenne képes, és mindezt költséghatékonyan. A vízi közművek szerves részét képző víztároló medencék karbantartása a vízi közmű szolgáltatók feladata. A medencéket a karbantartást megelőzően leengedik, megtörténik a hibafelmérés, ezután a medencét higiéniai okokból feltöltik. A karbantartás megtervezése után a tározókat újból leengedik, majd elvégzik az esetleges javítást, majd újra feltöltik. A pályázók által épített robot képes felmérni a tározóban keletkezett sérüléseket, majd archiválni azokat egy kamera segítségével, így több ezer köbméter víz leürítése kerülhető el.

3. helyezés: Virtuális valóság bevezetése az amatőr csillagászatba
Pályázó: Nagy Felícián (1998), a Győri Műszaki Szakképzési Centrum Pattantyús-Ábrahám Géza Ipari Szakgimnáziuma és Szakközépiskolájának tanulója
Felkészítő tanár: Németh Jenő

2a2b

A projekt egy távvezérelt csillagvizsgáló okosotthon rendszerrel, önműködő észlelésirányítással, adatelemző, tároló és megjelenítő egységgel, szórakoztató és kényelmi funkciókkal az automatikus észlelés idejére, intelligens fűtéssel-szellőzéssel és multimédia központtal. A világ bármely pontjáról élvezhető, virtuális, három dimenziós csillagászati távcsöves bemutató tartható élőben, egy fix helyen lévő távcsőről, továbbá észlelés végezhető, adatok gyűjthetőek, valamint asztrofotók is készíthetők. Napközben vagy éjszaka, ha nem áll rendelkezésre távcső, egy szemüveggel előhozható az otthoni csillagvizsgáló által látott égboltkép. Mindez pedig a következő generációs távcsöves bemutatókat jelentheti. Előadásokon, internetes társalgások során ahelyett, hogy az embert vinnénk a távcsőhöz, vagy a távcsövet az emberhez, a világháló által össze lehet kötni a felhasználót a termék funkciójával. Amatőr csillagászok remek eszköze lehet ez, valamint új oktatási platform, bemutatóeszköz, továbbá a távoli munkavégzésre, hobbiűzésre is teljes megoldást kínál, ráadásul élvezhető formában.

A díjazott fiatalok közül a legfiatalabb pályázónak járó Vodafone Magyarország Alapítvány 100.000 Ft-os egyösszegű Junior Ösztöndíját a tizenhat éves Zsigó Miklós a Nyíregyházi Krúdy Gyula Gimnázium 16 éves tanulója vehette át.

A szakképzésben tanuló diákok innovatív pályamunkáinak a hétköznapokban is gyakorlati hasznuk is van, hiszen használója pénzt, energiát, és időt takaríthat meg. Gratulálunk a díjazottaknak.


A szakképzésben szerzett tapasztalatok bemutatására hirdet fotópályázatot az Európai Unió és a Cedefop (Európai Szakképzésfejlesztési Központ), a szakképzésben tanuló diákok számára.

A szakképzés kiválóságának előmozdítása érdekében a Cedefop harmadik alkalommal hirdeti meg fotópályázatát, a #CedefopPhotoAward-ot. A 2018-as verseny témája a tanulók tapasztalatainak előtérbe helyezése, érkezzenek akár az iskolarendszerű szakképzésből, akár szakmai továbbképzésből.

Nevezni csapatokban (max. 4 fő) lehet az Európai Unió országaiból, továbbá Norvégiából és Izlandról. A jelentkezőknek fényképes történet elkészítésével kell bemutatniuk a szakképzésben szerzett tapasztalataikat, amelyet egy rövid, legfeljebb 100 szóból álló narratívával egészíthetnek ki, bemutatva a munkájuk mögött álló koncepciójukat. A sikeresen pályázók közül kerülnek kiválasztásra azok, akik a bécsi Európai Szakképzési Héten vagy a tesszaloniki Nemzetközi Filmfesztiválon vehetnek részt.

Jelentkezési határidő: 2018. július 15. 23:59 óráig
Jelentkezés módja: angol nyelvű jelentkezési lapok megküldése a
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címre.

További információ, jelentkezési lap és segítségnyújtás magyar nyelven:
http://site.nive.hu/refernet/index.php/hu/hirek/144-cedefop-fotopalyazat-immaron-harmadik-alkalommal

ReferNet és NSZFH Kommunikáció


„Nem csak a gimnázium jó irány. Most felgyorsítjuk a szakközépiskola-szakgimnázium fejlesztési programot, az intézmények infrastruktúrája valóban elavult” –  mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter.

Ösztöndíjprogram indulhat a szakközépiskolák és szakgimnáziumok tanárai számára, és „meg kell fontolni, hogy olyan diplomát adjunk ki, amelynek megszerzésével a hallgató egyúttal szaktanári oklevelet is kap, amennyiben vállalja a tanítást” – erről is beszélt Palkovics László a Magyar Hírlapnak adott interjúban.

Tovább »






Az értékteremtő szakmunka becsületéről beszélt egyebek mellett az Országgyűlés elnöke május 25-én, pénteken a Parlamentben, ahol az áprilisi XI. Szakma Sztár Fesztivál országos szakmai tanulmányi verseny győzteseit köszöntötték, és átadták a szakmánként első három helyezettnek, felkészítőiknek és tanáraiknak az emléklapot. Kövér László kiemelte: a XXI. századi tudásalapú társadalomban nemcsak a digitális ismeretnek van helye, de szerepe és becsülete van az értékteremtő szakmunkának is.

A Szakma Sztár Fesztivál egész programja azt üzeni szavai szerint, hogy a jól végzett munkának egyre inkább megvan az elismerése, becsülete, jutalma. Kövér László hangsúlyozta, hogy a jó szakmunka, szaktudás felértékelődik a gazdaságban, ugyanakkor a történelmi örökségből adódó, Európa keleti és nyugati fele közötti bérszínvonalbeli különbségeket az elmúlt két kormányzati ciklusban csak mérsékelni lehetett, megszüntetni nem.

Szakértői becslések szerint 1990 óta Kelet- és Közép-Európából több mint 25 millió, 25-40 év közötti munkavállaló ment Nyugat-Európába dolgozni, akik képzésére – szülőföldjükön – ezermilliárd euró feletti összeget fordítottak. Mindez súlyos demográfia, gazdasági és társadalmi hátrányt okoz Kelet- és Közép-Európa országainak – mondta.

Hozzátette, a magyar gazdaság- és társadalompolitikának éppen az a célja, hogy minél nagyobb arányban maradjon helyben a szülőföldön megtermelt haszon, így abból nagyobb arányban részesülhetnek a munkavállalók.

Kövér László hangsúlyozta, a Parlament épülete megtestesíti a korábbi korok világszínvonalú magyar szaktudását, az Országház építésében több mint 50 szakma képviselői vettek részt. Nemzetközi turisztikai felmérés szerint a világ legnépszerűbb látnivalóinak rangsorában a Parlament épülete a tavalyi 14. helyről az idén 10. helyre lépett elő – mondta.

Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK)elnöke kiemelte, a Szakma Sztár Fesztivál évek óta folyamatosan bővül, az idén 43 szakmában versenyeztek a fiatal szakmunkások, jövőre az agrárium belépésével a szakmák száma közelíti majd az 50-et. Megismételte korábbi kijelentését: egy jó szakma felér egy diplomával, a munkaerőpiacon jelentős kereslet van a szakképzett munkaerő iránt.

Az MKIK elnöke emlékeztetett rá, hogy a rendszerváltó országok közül Magyarországon rendezik meg először az európai szakmunkások versenyét, az EuroSkills-t. A Hungexpo területén zajló rendezvényhez kapcsolódóan a budapesti szállodai kapacitás jelentős részét lekötötték, a szeptemberi rendezvényre 80 ezer látogatót várnak. A kamara országos szakmai versenyeket 43 szakképesítésben – köztük 2 új: a távközlési technikus és vegyész technikus szakmában – hirdetett meg, a nappali tagozaton végzős szakiskolai és szakközépiskolai tanulók számára.

Az írásbeli versenyen országosan több mint hétezren vettek részt. A döntőt a háromnapos Szakma Sztár Fesztiválon tartották, ide 108 oktatási intézményből 236 diák jutott be. A szakmai versenyen a jó eredményt elérők – idén a tanulók több mint 80 százaléka – kapott felmentést a tanévvégi teljes szakmai záróvizsga letétele alól – közölte az MKIK. A „2015 a külhoni magyar szakképzés éve” folytatásaként a Miniszterelnökség szervezésében 3 szakmában 3 versenyző vett részt a fesztiválon, akik a Felvidékről, Erdélyből és a Vajdaságból érkeztek, ők a Miniszterelnökség különdíját vehették át a Szakma Sztár Fesztiválon.

A fesztivál keretében zajlott az V. SkillsHungary nemzeti döntő és bemutató, amelyen a EuroSkills Budapest 2018 versenyen induló magyar csapat minden tagjával találkozhattak a látogatók. A kamara tájékoztatása szerint az országos szakmai versenyeket közvetlenül 840 közreműködő, illetve 500 szervezet együttműködése segítette.

A Szakma Sztár Fesztiválra az idén hozzávetőleg 15 ezer látogató jutott el, ebből mintegy 9 ezer diák a területi kamarák szervezésében. Több mint 70 százalékuk az általános iskolákból érkező 6-7-8. osztályos, közvetlenül pályaválasztás előtt álló fiatal volt. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara a kormány támogatásával 2019-ben is megrendezi a Szakma Kiváló Tanulója Versenyt, az Országos Szakmai Tanulmányi Versenyt, valamint ezek döntőjét, a Szakma Sztár Fesztivált.

forrás: Magyar Idők


Rekordszámú nő vett részt az idén 10. alkalommal megrendezett Linde Targonca Kupán, melyen összesen 237 versenyző mérte össze tudását. A folyamatosan növekvő jelentkezői létszám mellett a verseny népszerűségét mutatja, hogy több száz látogató szurkolt az ország különböző pontjairól érkező targoncásoknak.

A verseny az Ipar 4.0 Konferencia, más néven Ipar napjai rendezvény egyik legnépszerűbb programja volt. A Nemzetgazdasági Minisztérium és az Ipar 4.0 Nemzeti Technológiai Platform szervezésében megvalósuló konferencián számos, a duális szakképzésben résztvevő vállalat is jelen volt. A jövő munkavállalói, a szakképzésben tanuló diákok, valamint a látogatók amellett, hogy a standoknál tájékozódhattak a tanulmányi szerződés lehetőségeiről, karrier utakról, találkozhattak a targoncás szakma legelhivatottabb képviselőivel.

A Targonca Kupa női kategóriájának győztese a 22 éves Barnóczki Regina. Még csak 8 hónapja dolgozik hasonló munkakörben és ez volt élete első megmérettetése, mintegy száz versenyzőt utasított maga mögé. „Nekem ez szerelem volt. Kiskoromban láttam a közelünkben lévő Tüzépen egy targoncát, és már akkor nagyon vonzott. Mindig érdekeltek a műszaki dolgok, a motorok, kamionok. Ez az én világom.” – mondta a versenyszáma utáni interjúban.

A verseny során a résztvevőknek precíziós próbákat kellett teljesíteniük, gyufaszálak, golflabdák és kosárlabdák különböző módon való szállításával, mozgatásával. Juhász Imre bizonyult a legjobbnak, aki így továbbjutott a németországi fordulóba. A tavalyi nemzetközi versenyen a magyar csapat második lett. Nagy Csaba, hatszoros Linde Targonca Kupa bajnok hangsúlyozta, hogy a győzelemhez összetett képességekre van szükség, nem elég kiválónak lenni a szakmában, a győzelem folyamatos koncentrációt, taktikázást, gondolkodást, ügyességet és higgadtságot igényel.

targonca kupa

NSZFH Kommunikáció